Luentopäiväkirja I

Jari Larun Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä –opintojakson luennoilta mieleen painui eräs muutamaankin kertaan esille tullut lainaus Helsingin Sanomista: ”Tänään koulunsa aloittava lapsi on työelämässä vielä vuonna 2074”. Elämme maailmassa, joka muuttuu paitsi jatkuvasti, myös kiihtyvään tahtiin. Kymmenen vuotta sitten maailma on ollut vallan erilainen kuin nykypäivänä, ja hyvin todennäköisesti arkielämä kymmenen vuoden kuluttua tulee huomattavasti eroamaan vuoden 2013 arkielämästä. Voimme vain kuvitella, miten asiat tulevat olemaan vuonna 2074 – siksi oli hämmentävää ajatella, että tämän päivän pikkulapset tulevat näkemään tuon vuoden ja työskentelemään sen ajan työympäristöissä perustanaan vain ne tiedot, jotka meidän sukupolvemme on heille opettanut.

Muutos on tärkeä elementti, ja se on korostunut teknologiatuettua oppimista käsittelevillä luennoilla hyvin. Omaan alakoulun luokkahuoneeseeni kuului tyypillisesti ”vain” liitutaulu ja piirtoheitin, ja silti minusta ja koulutovereistani on kasvanut ihan hyviä tyyppejä (ja todella luontevia tablettien, somen ja erilaisten sovellusten käyttäjiä). En kuitenkaan voi kiistää sitä faktaa, että muutos on jatkuvasti käynnissä, ja näin ollen myös tämän päivän ekaluokkalaisen kouluolot ovat merkittävästi erilaiset kuin omani. Tulevaisuus on suuri kysymysmerkki, joten kasvatamme ja valmistamme lapsia töihin, joiden sisällöstä emme tiedä vielä mitään. Siksi luennollakin esille tulleet medianluku- ja tiedonhakutaito ovat nykypäivänä tärkeitä aiheita opetuksessa. On ensiarvoisen tärkeää sisällyttää teknologiaa luokkahuoneisiin, ja myös käyttää niitä opetuksessa oikein.

Opetusta on hyvä kehittää ja rikastaa teknologialla, mutta mielestäni sitä ei saisi korostaa liikaa. Itse kasvattajana haluaisin pystyä vaalimaan myös ”perinteisyyttä” – arvostan itse huomattavasti enemmän oikeaa kirjaa kuin Kindleä. Varhaiskasvatuksen opiskelijana myös koin, että monet luennoilla esitellyt sovellukset ja ideat eivät sopineet päiväkotimaailmaan kovinkaan hyvin. Alakoulussa teknologiatuettu oppiminen on jo ajankohtaisempaa, vielä enemmän yläkoulussa ja yliopistossa, mutta päiväkodissa teknologia tuntuu olevan tällä hetkellä pienessä roolissa ja luulen, että näin tulee olemaan tulevaisuudessakin. Pienissä määrissä teknologia päiväkodissa olisi ehkä hyväksi, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että rajanvetoon on kiinnitettävä erityistä huomiota. Kyseenalaistan alle 6-vuotiaiden lasten teknologiakasvatuksen tarpeellisuuden ja mietin luennoilla usein sitä, ettei teknologian vallankumous saa uhata pienten lasten aidon kokemusmaailman syntymistä. Ensin kuuluu kokeilla, miten asiat tehdään, ja vasta sitten esitellä teknologian toissijainen vastine.

Tietenkin myös varhaiskasvatusta voi rikastaa teknologian avulla. Luennoilla keskusteltiin siitä, että joissakin päiväkodeissa on jo älytauluja, joilla voisi esimerkiksi pelata pienryhmissä erilaisia pelejä tai piirrellä. iPadien saapuminen päiväkotiin tuntuu kaukaiselta ajatukselta, muttei mahdottomalta. Meille näytettiin erilaisia sovelluksia, joita voisi mahdollisesti hyödyntää myös lastentarhoissa.

Oikein käytettynä tekniikka on voimavara ja tärkeä elementti, mutta mielestäni se kuuluu lähinnä koulumaailmaan. Koulumaailmassa teknologian tilanne on jatkuvasti paranemassa, ja tällä hetkellä onkin kiinnitettävä erityistä huomiota tekniikan käyttötapoihin. ”Suomalainen koulu on kuin lentokone, jossa pitää istua hiljaa ja sulkea kaikki elektroniset laitteet” –vertaus on onneksi pikkuhiljaa jäämässä vanhaksi, mutta juuri nyt on pidettävä huolta paitsi siitä, että ”lentokoneen” digivarustelu on asianmukainen ja nykypäiväinen, myös siitä, että varustelua käytetään ja hyödynnetään optimaalisesti. Luennolla tärkeitä pointteja olivat myös hype-ilmiön erottamisen tärkeys, erilaisten digitaalisten kuilujen huomioiminen ja tekijänoikeudet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s