Luentopäiväkirja II

Muiden opiskelijoiden blogeihin ja luentopäiväkirjoihin tutustuminen vahvisti omia näkemyksiäni tieto- ja viestintätekniikasta, mutta avasi myös uusia näkökulmia ja herätti lisää pohtimisen aihetta.  Huomasin, että monella kirjoittajalla oli samanlaisia ajatuksia kuin itsellänikin – monet tuntuvat olevan suorastaan ’teknologiaähkyssä’. Useat (mukaan lukien allekirjoittanut itse) korostivat luentopäiväkirjoissaan sitä, miten paljon tietotekniikan käyttö ja etenkin laitteiden määrä on lisääntynyt rajusti. Luentojen asia oli mielestäni siis sisäistetty oikein hyvin. Monet kokivat teknologian tuovan mukanaan useita haasteita, ja blogeista kävi ilmi, että niistä selviytymistä pidettiin työläänä, muttei mahdottomana.

Esimerkiksi Susanna ja Karoliina olivat pohtineet erilaisia digitaalisia kuiluja. Sukupolvien välinen (”diginatiivien” ja ”digi-immigranttien”) tai taidoiltaan eritasoisten ihmisten välinen kuilu voi kasvaa yllättävänkin suureksi. Susannan mukaan teknisissä taidoissa voi esiintyä vaihtelua eri työpaikoilla, ja että tämä vaihtelu on tärkeää huomioida. Luentopäiväkirjoissa mainittiin myös laitteiden saatavuuteen liittyvät erot. Karoliina kirjoitti, että kaikilla ei välttämättä ole tasapuolisesti mahdollisuutta saada kotona käyttää teknologiaa. Tästä aiheutuu kirjoittajan mukaan eritasoisuutta myös kouluissa. Olen huomannut saman myös henkilökohtaisesti: jopa omilla kotikonnuillani Etelä-Pohjanmaallakin vaihtelu näkyy eri koulujen välillä. Myös oppilaiden keskuudessa on tietysti vaihtelua – osalla on oma älypuhelin jo ennen kouluikää, osalla tietokoneenkin pelailu on kotona melko ankarasti rajoitettua. 

Aiheeseen liittyen myös Jenni mainitsee luentopäiväkirjassaan erään huomionarvoisen seikan: teknologian kelkasta putoaminen on todellinen uhka, ja siihen on syytä kiinnittää huomiota. ”Jos ei ole valmis ottamaan käyttöön uusia tapoja toimia, on melkein mahdollista jopa joutua yhteiskunnan ulkopuolelle, sillä niin monet arkipäivän asiat ovat muuttuneet esimerkiksi sähköiseen muotoon ja suuri osa opiskelusta tapahtuu erilaisissa Internetin oppimisympäristöissä. Siksi on tärkeää, että kaikilla on tasapuoliset mahdollisuudet käyttää teknologiaa koulumaailmassa”, Jenni kirjoittaa. Olen samaa mieltä siitä, että tekniikan käyttämisessä heikosti pärjäävillä ihmisillä voi olla suurempi riski jopa syrjäytyä, varsinkin tulevaisuudessa. Ainakin voi olla varma siitä, että opiskelu ja ylipäätään arkielämä hankaloituvat huomattavasti, jos teknologian käyttötaidot ovat merkittävän heikot. Siksi koulumaailmankin on tarjottava kaikille oppilaille tasapuolisen mahdollisuus oppia käyttämään teknologiaa.

Olen pitkälti samoilla linjoilla kuin Jenni luentopäiväkirjassaan. Jennin mukaan opettajien on tärkeää huomioida maailman ja teknologian jatkuva muutosliike. ”Kerran tietotekniikassa opittu asia ei riitä ja säily aina, vaan pitää aina opetella ja kehittyä lisää”, Jenni kiteyttää.  Paras tilanne olisikin, jos tiedot, joita koulussa opetetaan, olisivat mahdollisimman paljon sovellettavissa myös tulevaisuudessa. 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s